Z Michala Viewegha se nám vyklubal neohrožený bojovník proti korupci, mafii a kdečemu a kdovíčemu ještě: prý o tom dokonce vykládá v sázavských hospodách, především však vydal více či méně z hlediska knižního trhu vhodný předvánoční titul: knížku s výmluvným názvem Mafie v Praze. Možná by udělal líp, kdyby ještě více a ještě srdnatěji brojil proti mafiosům a korupčníkům ve zmíněných putykách, na druhé straně z toho by neměl ani vindru. Zato za knihu o mafii nějaká ta poctivá vindra ukápne. A třeba i pro publicistu Jaroslava Kmentu, který spisovateli dělal jakéhosi protimafiánského či omafiánského odborného poradce a se kterým si Viewegh prý „přes rok povídal“. Jestliže však investigativec Kmenta, ostatně autor knihy o arcimafiánovivpraze Bártovi, z určitého pohledu skutečně kráčí s vlastní kůží na trh a riskuje možná víc než si dovedeme představit, prozaik si pouze vydupal další stezičku na knižním trhu. A nemusel přitom ani nikoho odstranit, ani zkorumpovat.
Ponechme stranou otázku, nakolik zvolený žánr (antikorupční „akční“ příběh v duchu hongkongských snímků) Vieweghovi vyhovuje či nevyhovuje a do jaké míry v nové knize sklouzl ke svým starým nešvarům nebo staronovým nešvarům. Pozdržme se raději u typicky vieweghovského jádra pudla. V interview nedávno otištěném v týdeníku Reflex (č. 45) spisovatel praví, že když kritizuje politiku, a přitom není schopen ji sám dělat, je v tom něco paradoxního. A dodává: „Literární kritici jsou na tom stejně.“ Zřejmě tím myslí situaci, kdy kritik kritizuje spisovatele a sám psát neumí, ani dryáčnické historky, ani podbízivé knížečky pro dívčiny všech věků. Leč je tu po čertech podstatný rozdíl: kritik je kritik, má kulturní poslání posuzovat (tedy v negativním i pozitivním duchu) literární dílo, a až na pochopitelné lidské výjimky, omyly nebo selhání své věci rozumí, ví, co kritizuje a proč to kritizuje. Zatímco Viewegh, i kdyby si nasazoval bůhvíjaké škrabošky, není politický komentátor ani politologický expert. Je to všehovšudy autor humoristicko-dobrodružných románů, dobře se prodávajících a oslovujících nepříliš inteligentní čtenářské vrstvy. Mluvíme-li tudíž o paradoxech, Vieweghovo „nekritizování“ či „kritizování“ politiky je takovým dosebezahleděným paradoxem na druhou či na třetí.
Jedno nelze spisovateli upřít: už před časem sepsal politickou satiru pod názvem Báječná léta s Klausem. Podle některých kritiků je to vůbec jeho nejslabší knížka, toť důvod k rozpravě, jenže o to nejde: Viewegh si zaslouží uznání, že v této knize, ať už je její umělecká hodnota jakékoli, právem zesměšňoval toho, kdo si takové zesměšňování zasloužil – a dokonce mnohem víc než pouhé literární zesměšňování. Šlo přece o setsakra nebáječná léta a z odstupu času možná o ta nejnebáječnější. Také v Mafii v Praze na zmíněnou figuru nynější politiky dochází a Viewegh k ní rozhodně není tak smířlivý jako Putin, Medveděv nebo Putinové a putiníci. A nejen to: poté, co si do našeho páně prezidenta prozaik ošklivě rýpnul, teď se v uvedeném rozhovoru nechává slyšet, že se sice nehodlá stát celoživotním lovcem mafiánů a špatných politiků, nicméně „dá Klausovi na rozloučenou druhý díl Mafie, jenž se pracovně jmenuje Zlo přichází z Hradu“. Tak.
To je bohulibé a to je chvályhodné, proč to ale Viewegh neudělá hned teď, když Václav Kraus vysedává na Pražském Hradě a kuje pikle s hájkovci, jaklovci a bátorovci? I to se medle dozvíme. Než se totiž spisovatel započne na svůj způsob loučit s Klausem (prý v té knize dojde i na karlovarský filmový festival, na Výbor pro obranu rodičovských práv, především však na neblaze proslulou cukrárnu U Myšáka, kde se mafiáni pravděpodobně přejídají rakvičkami), má v úmyslu napsat nejprve fantasy román o ženě s nadpřirozenými schopnostmi, v němž údajně nebude ani slovo o politice. Správně, ročně vycházejí tisícovky knih v žánru fantasy, jen Viewegh v něm doposud nezabodoval, takže má nejvyšší čas. A potom přijde pravá chvíle, aby napsal „dívčí románek pro své dcery“. Klausofobní kniha o zlu z Hradu se tím pádem zřejmě odkládá až na dobu, kdy pan prezident už nebude prezidentovat. Pak to vskutku nebude žádný zmužilý čin a Viewegh se nebude moci (ač chtít možná bude) pasovat na nějakého Osmého Statečného. Do odcházejícího či odešlého politika si přece může kopnout kdekdo i v té sázavské hospodě. Kopne si pravděpodobně i autor Mafie v Praze, počká si však, jak to celé dopadne.
Co je však smutné: v scenérii samých mafiánů, hodných policajtů a nehodných policajtů či zprostituovaných agentur (tj. v knize Mafie v Praze) se objeví i jeden jediný pozitivní akord: to když se Viewegh pochvalně zmiňuje o Andreji Babišovi. A co se mezitím nedovídáme z médií: Babišova uchystávaná strana nespokojených občanů (do níž budou muset vstoupit nejspíše i všichni jeho zaměstnanci, kteří přitom mohou v českých zemích se hlásit k nejnespokojenějším) má mezi svými sympatizanty či „ikonami“ právě Michala Viewegha. Další paradox na scéně! Jenže on to až tak velký paradox není: akorát si miliardář podává tlapku s milionářem. Do jedné sféry české kultury vehementně vstupuje uhlobaron, z jiné sféry české populární kultury literární míní zase těžit velkopekař. Jednou to je svůj k svému, podruhé spíše nikoli. Možná však spisovatel prostě neví, co činí, možná si v pochopitelné zášti k těm vykukům z Hradu neuvědomil, s kým se dává do holportu. Možná ho zlákalo, že také on vlastně chrlí romány jako jednu housky na krámě.
Připomeňme však jinou věc: ať už je Mafie v Praze dílko jakékoli, nesahá ani po paty či ani po podešve knize zesnulého Pavla Frýborta Agentura. To byla společenská kritika, to byl román o spolčení politiků s mafiány, to byl výtečný „akční“ román se soudobou společenskou tematikou! Ve srovnání s tím je Vieweghova kniha nanejvýš slohovým cvičením na dané téma a čte se jako neškodný mafiánský čajíček. Ano, nemnohé vydařené scénky a stránky Mafie v Praze se zmíněné Frýbortově Agentuře alespoň uctivě přibližují. Ale stejně jsou jim příliš vzdálené: že náš „nejprodávanější“ prozaik při psaní nad míru myslel už na svůj budoucí fantasy román nebo na chystaný dívčí románek!
Mafie má tuze krásnou obálku! Myslím, že Míšovi chybí jen role mučedníka. Co když je rafinovanější než mafie: román není napsaný dobře proto, aby mu někdo nehodil na zahrádku bombu! Vsadím se, že Ivo Fencl už má v šufliku novel: Zabil jsem Vivíka Nových Hradech!
No knihu jsem sice nečet, ale ten článek na mne působí jako plivanec žárlivého soka.
Vždycky jsem obdivoval sebevědomí lidí, kteří ocitnuvše se náhodou na konferenci evolučních biologů, dokážou vznést připomínku typu „Sice jsem tu nový, ale kdo kdy slyšel o sobeckosti genu?“ a pak hrdě odkráčet středem sálu za ohlušujícího ticha zbytku osazenstva a ještě si myslet, že tím problematiku „rozsekli“.