opuštěná místa

odkazy

kmp

czech_lit

saspi

vanili

cechura

epika

nava


jsme na facebooku



Byli jsme při tom? Nebyli jsme při tom. Ani v ČT artu jsme shodou okolností neměli možnost sledovat záznam slavnostního zahájení Evropského hlavního města kultury 2015 na náměstí Republiky v Plzni. Dalo by se říci, že jsme Plzeňákům 17.1. drželi palce, nicméně po všem, co slavnostnímu aktu předcházelo, jsme západočeské metropoli přáli v prvé řadě, aby „nekontrolované mrhání milionových dotací“ vedlo aspoň k něčemu kloudnému. Určitě se to někomu strašně líbilo, nejspíše primátorovi a hejtmanovi, kteří na celou slávu řečeno lidově „hodili bobek“ a neobtěžovali se přijít podívat. Stát se to ve Francii nebo v Německu, hned nazítří by museli odstoupit kvůli své nevychovanosti. Leč jsme v Čechách, tak nezbývá než nabídnout směsici postřehů z těch, které k nám doputovaly. Ty nadšené už určitě dávno připravil zavčas tým EHMK podle hesla: Za vysoké platy nízké lži.

Takže předkládáme (s mírným krácením) namátkovou kolekci nikoli nadšených reakcí. S vědomím, že ti, co mají zavřené oči a zacpané uši (nebo k nim zvláštní náhodou doukáply tučné korunky z dotací), budou polemické poznámky pokládat za pouhé „škarohlídství“. Nuže výběr ze škarohlídů:

Copa bylo tůto??? Kdybych byl opravdovým patriotem, asi bych byl vysloveně namíchnut a uražen. Nenutno dodávat, že to všechno asi stálo dost peněz a zajisté by bylo vtipné spatřiti, odkud odevšad chodí na plzeňskou radnici „fucktury“ za předvedený Cirkus Seberto.

Pan Suchý, z účinkujících pop-umělců jediný „rodák plzeňský“, působil dojmem, že se s doprovázejícími muzikanty ani neznal a vystoupení bylo dáno dohromady pár minut opřed představením. To je u umělce takového kalibru a pro tak významnou událost dost zvláštní. To byl nějaký pořadatelský nedostatek či z nouze ctnost na poslední chvíli?

Připadlo mi to celé spíše jako „pan Předák /tj. Petr Forman, pozn. dr. No/ využívající pár plzeňských prvků k propagaci svého umění“ namísto „Plzně využívající nadání pana Předáka k propagaci kulturního bohatství sebe sama“. Po zhlédnutí slavnostního zahájení si totiž nejsem jist, zda Plzeň není cirkus. Organizátoři akce by se měli Plzeňákům omluvit. A kdyby byl rozpočet na tuto akce zveřejněn, to by asi byla velká „show“ sama o sobě.

Vánoční besídky v kterékoli mateřské škole mají vyšší úroveň než pořad, který předvedl pan Forman. Tam jsou alespoň roztomilé děti. Kritiky jsou vlídnější, než si celý ten nákladný binec zasloužil. – Nebýt zvonů, tak to vlastně o Plzni, tím méně o její kultuře, nebylo. Udělat zahájení bez nudných, ale nutných verbálních oficialit je zcela scestný nápad.

Kritici mají na 100% pravdu. A to ještě organizátoři nutí neviditelné, neboť v publikacích EHMK neuvedené, „spolupracující plzeňské kulturní instituce“ pracovat zdarma a v šibeničních termínech, aby pak tuto vstřícnost a ochotu zazdili špatným nazvučením a jedenačtvrthodinovým zpožděním.

Možná by kritici ještě přitvrdili, kdyby věděli, že scénář byl velmi špatně okopírovaný ze slavnostního zahájení EHMK Košice 2013 a že celá tato nevkusná, trapná a ubohá šaškárna stála na naivitě dobrovolníků a na draze placených cirkusácích uměleckého ředitele Petra Formana, kteří s Plzní nemají nic společného, a celé to stálo 20 milionů korun. Zahajovací cirkus nebyl komentovaný, natož aby pan primátor nebo „extrémně kreativní“ manažeři přišli Plzeňany pozdravit. Celá tato nafouknutá bublina primitivní zábavy je odrazem duševní krize a neutěšeného stavu ve společnosti, z níž se vytratily veškeré hodnoty včetně uměleckých.

Nyní vybíráme, opět s nezbytnými úpravami, některé úseky z odbornějšího vyjádření týkajícího se „cirkusové hitparády extrémně kreativního týmu“ (viz též ZDE):

„Příprava na zahájení EHMK začala až v září 2013. Přestože zazněla z řad zastupitelů obrovská vlna kritiky na činnost Plzeň 2015 o.p.s, v níž byly dodnes nevysvětlené čachry s dotacemi, kritizovalo se, že většinu rozpočtu spolknou platy a požitky zaměstnanců a zbytek padne na pochybné projekty, že zazněla kritika na bývalé představitele Marcelu Krejsovou a Tomáše Froydu, přesto se odsouhlasila neprůhlednost výběrových řízení této pochybné společnosti. Neuvěřitelná drzost týmu EHMK vedla ke nekontrolovanému mrhání milionových dotací spojené s „propilováním“ finálního programu.

Přitom jsme byli čtyři roky svědky ´uměleckých´ výplodů ´velmi kreativních´ manažerů, kteří titul vnímají jako příležitost k zajímavému finančnímu příjmu nejen pro sebe, ale i pro kamarády, kamarády kamarádů atd. Z titulu si vytvořili nepřehledný personální moloch, který se rozrostl o další dceřiné společnosti pro další spřízněné duše, které by nikdo jiný nezaměstnal. Stejně tak si pan Forman bez výběrového řízení pro své kamarádíčky cirkusáky a svou rodinu udělal byznys, ze kterého bude žít na úkor plzeňské kulturní identity další léta.

Člověk nemusí být odborníkem na lidské duše, aby program vyhodnotil jako schizofrenní snůšku velikášských šaškáren, cirkusových nesmyslů a informačních slátanin, které s hodnotnou kulturou nemají nic společného. Slavnostní zahájení bylo výsměchem všem kreativním lidem, kteří v Plzni zachraňují poslední zbytky hodnotné kultury. /Forman svádí nezájem o kulturu na léta totality, pozn. dr. No./ Takže nebýt komunistů, netušíme, na koho bychom kromě týmu Plzeň 2015 ukázali jako na viníka zoufalé kultury v Plzni. To, že „extrémně kreativní“ tým umí zaujmout jen cirkusovou zábavou, není chyba Plzeňanů, kteří byli od samého počátku z projektu cíleně vyšachováni.

Díky týmu EHMK je Plzeň od roku 2011 citelně vystavena duchovní chudobě a kulturnímu marasmu. Na plundrování tohoto titulu má letos k dispozici půl miliardy korun. 20 milionů stál tento ostudně nevkusný ceremoniál. Ve kterých kapsách tato nehorázná částka skončila? Těmto lidem chybí velikost a kultura ducha – osvícené vizionářství, kultivovanost, ekonomické uvažování, empatie se svými spoluobčany. Zato jim nechybí dravost. vlastní finanční zájmy, egoismus, pýcha, lhostejnost vůči spoluobčanům, nezodpovědnost vůči budoucnosti, komplex nadřazenosti a absence svědomí. – Jde o scénář tragikomedie, jak si pár sobě vyvolených s velkými ambicemi hraje na evropskou kulturu.

Z očekávaných 16 tisíc návštěvníků jich podle tvrzení České televize přišlo sotva pět tisíc. Prohlášení o 25 tisících návštěvníků v centru města je zbožné přání týmu EHMK a lží plná, nafouknutá bublina pro média.“ Prý se potom pro hosty a novináře v divadle uspořádala recepce, na níž celý tým EHMK glorifikoval „ostudný propadák“ (takto ho jistěže nepojmenoval) a sám sebe ubezpečoval o svých evropsky kulturních rozměrech. Souhrnný roční plat a požitky 37 milionů pro 35 zaměstnanců, to je přece působivý kulturně evropský rozměr i v eurech!“

Podíváme-li se však na veškeré „slavnostní“ dění kolem sv. Bartoloměje nikoli očima provazochodců, nýbrž z objektivního kulturologického nadhledu, je nad slunce jasnější, o co Plzeň usiluje, kvůli čemu promrhává hory peněz a přeplácí šiky úředníků: touží po pomyslné spoluúčasti na „titulu“ Evropské město masové kultury. Což jsou slova moudrého mladšího Plzeňana. Pak musí jít tvůrčí neboli živá kultura stranou čili od válu. Nejlépe do nějakého „extrémně kreativního“ kontejneru.

Video ze slavnostního zahájení TADY (ČT zakazuje umístit video přímo na web, link jim prý nevadí).


3 Responses to “Zápisník dr. No 6.4”

  • šáš:

    Děkuju špatnému počasí, že jsme se na tu slávu dívali v televizi (na ČT 2, ne na Artu).

    S Petrem Formanem jsme se srazili v chrásteckém akváriu a dobrý dojem na mě rozhodně neudělal. Že mega loutka je anděl, mi došlo až později, provazolezec nespadl, takže OK, animace sice pěkné, ale dělají se teď skoro všude. Líbil se mi koncert na závěr programu, ale otevíráme-li Plzeň, byl by lepší SEMTEX nebo Ill Fish.

    Celkově tam bylo té Plzně nějak málo.


  • Cirkus mne netáhl, šel jsem do centra spíš z fotografického zájmu. Ze Smetanových/Kopeckého sadů jsem raději prchl kvůli děsnému hlasitému technu a vyřvávajícímu barmanovi ledového baru. Bylo mi z toho špatně, i z policejních manévrů. Odradil mne dav valící se ulicí B. Smetany na náměstí, kde jsem viděl u velké obrazovky, jak se tam dav zastavil. Chvíli jsem se koukal na obrazovku, kde byla kvalita projekce špatná a aparatura přehlušená. Cirkus, provazochodec, skákající žongléry mne nazajímali, tak jsem zahájení strávil v knihovně. Přes náměstí jsem šel při koncertu, všude kolem pusto a prázdno. Jen v infocentru a kavárně ZČU svítilo tiskové středisko EHMK.

  • Ivo Fencl:

    Půvabná je ovšem výstava filmů, ilustrací, loutek, obrázků a dalších prací Jiřího Trnky v Galerii města Plzně. Zeď Mikulášského hřbitova je inspirací zdi v knize Zahrada.

Leave a Reply for Marek

kniha týdne

sojka_regaly
October 2020
MTWTFSS
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
< Sep Nov >

dívka týdne

divka_tydne_299

komentáře

  • Ivo Fencl { Čítám recenze od Františka Fuky na jeho stránkách, na chvíli mě napadlo, že by mohlo... }
  • Ivo Fencl { Poprosil jsem spisovatele Jana Koubka (autora výborného románu Matky), aby mi jeho partnerka Zuzanin dech... }
  • Cyril NAVRÁTIL { Jsem mladým začínajícím autorem a bývalým studentem FF UK a nyní (1.9.) začíná má crowdfundingová... }
  • kohoutek ze zlaté kuchyně { Líbí se mi váš styl psaní. Dobrá práce! }

anketa

Dělá Středisko západočeských spisovatelů dost pro literaturu v regionu?

zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

LZ banner

Morris & Woody